5 minuten #20 – Off Festival 2014

DixiVaste lezers van deze rubriek (die bestaan echt, het zijn er zelfs best veel, een kleine honderd, dat kan ik zien in de statistieken. Ik vind dat althans best veel. Er zijn dorpen waar minder mensen wonen, al noem je dat waarschijnlijk geen dorpen maar gehuchten, of flats) zullen zich wellicht afgevraagd hebben waarom er vorige week geen 5 minuten was. Het had niets met de dood van Wilfried te maken. Nee, ik was in Katowice, Polen voor het Off Festival.

Het Off Festival is niet zomaar een festival. Het programma is bijvoorbeeld heel erg goed. Er staan nauwelijks Grote Namen, waardoor een bepaald slag publiek wegblijft, wat de sfeer ten goede komt of in ieder geval invloed heeft op de sfeer.

3voor12 had een artikel geschreven over dat Off een hipsterhemel was. Ik ontmoette een aantal Nederlanders die naar aanleiding van dat artikel naar Katowice waren gereisd en die het helemaal niet zo’n hemel vonden. De muziek was veel ingewikkelder dan ze gewend waren. Op Off hoor je inderdaad niks dat op pak ‘m beet Chef’Special lijkt. Tenzij je op een Dixi gaat zitten kakken, maar dat is een compleet andere ervaring. Het irriteert je niet, het lucht juist op.

Het gekste van Off is dat je geen bier mag drinken op het festivalterrein. Dat heeft te maken met Poolse wetgeving. De organisatie heeft daar iets op bedacht: het grootste deel van het terrein hoort niet officieel bij het festival en daar mag je wel bier drinken. Het nadeel is dat je op dat gedeelte geen bands kan zien.

Dilemma. Als je bier drinkt mis je de muziek, als je muziek luistert mis je het bier. Ik wel tenminste. Het viel me op (en tegen) hoe ontzettend ik het bier miste. Daardoor zag ik meer bands niet dan wel. Een keer ging ik zelfs weg bij een best gaaf optreden van Nisennenmondai omdat ik meer zin had in bier drinken. Ik herinner me niet of ik het bier lekker vond. Dat heb je met bier, dat je je niets meer herinnert.

TOELICHTING
Over programmering en sfeer: over het algemeen kun je stellen dat hoe obscuurder de muziek is (qua bekendheid en toegankelijkheid), hoe meer toegewijd het publiek. Dat is vaak prettig. Op Lowlands wil er nog wel eens een groep Brabanders (het zijn altijd Brabanders) heel hard door een intiem optreden heen lullen. Op een festival als Le Guess Who? is die kans een stuk kleiner. Op Off kwamen de meeste mensen voor de muziek, al kwamen sommigen er tijdens het festival achter dat ze eigenlijk voor het bier kwamen. Maar dat had ik al gezegd.

Die grap over Chef’Special is niet erg sympathiek van me. Onnodig ook. Ik heb helemaal niets tegen Chef’Special. Of ja, oordoppen, maar dat werkt maar ten dele.

De beste optredens die ik op Off zag, mocht je geïnteresseerd zijn, waren van Clipping (avant-garde/hiphop, behoorlijk vernieuwend en zeer energiek), Slowdive (zeer trage shoegaze van honderd jaar geleden, thans op reünietour), Holden (techno voor mensen die niet van techno houden), Fuck Buttons (elektronische noise voor mensen die van elektronische noise houden), Protomartyr (arbeiders-postpunk) en The Notwist (Duitsers). Headliners The Jesus & Mary Chain en Neutral Milk Hotel vielen behoorlijk tegen (weinig passie, slordig, slecht geluid) en Belle & Sebastian was gezellig en supergay.

Helaas heb ik weinig nieuwe dingen ontdekt, omdat ik, nou ja, omdat ik dus de hele tijd bier aan het drinken was. Dat is wel een beetje de rode draad van dit stukje. En van Off. En van het leven.