5 minuten #21 – Van Nederland naar NPO

Logo NPOVanwege een vakantie, een drukke werkweek en Lowlands had ik drie weken lang nauwelijks nieuws tot me genomen. Daarom leek het me een goed idee om weer eens naar het NOS Journaal te kijken. Er bleek weinig veranderd. De rest van de wereld stond in de hens en in Nederland ging alles zijn gangetje.

Omdat er altijd binnenlands nieuws moet zijn (ik weet niet zeker of dat een regel is bij de NOS, maar het lijkt er wel op), hadden ze een item gemaakt over de nieuwe naam van de publieke omroep, NPO. Shula Rijxman (NPO) legde uit waarom die naam handig was. Als je ‘Nederland’ googlet krijg je het land Nederland, als je ‘NPO’ googlet krijg je de Nederlandse Publieke Omroep.

Het Journaal had iemand gezocht die het daar niet mee eens was, want als je zowel voor- als tegenstanders aan het woord laat, dan ben je een goede journalist. Dat denken slechte journalisten tenminste. Ene Paul Moers mocht zeggen wat hij ervan vond. Onder zijn naam stond ‘merkendeskundige’. Hij zei welbeschouwd niets en dat vond ik eigenlijk wel stoer. Die man snapt precies hoe het werkt. Een bedrijf verandert van naam, de media willen erover berichten en moeten iemand hebben die er iets over kan vertellen, zo iemand bestond nog niet en Paul Moers sprong in het gat. Hij schreef er vermoedelijk een paar boeken over en kan er inmiddels goed van leven, dat wil zeggen, hij oogde tevreden en weldoorvoed.

Het is een veilig baantje, merkendeskundige. Het lijkt me althans sterk dat er meerdere merkendeskundigen zijn die het op essentiële gronden met elkaar oneens zijn. Al kijk ik nergens meer van op. Er wonen genoeg gekken in Nederland.

Een daarvan werkt bij het NOS Journaal. Hij maakte een item over het koude zomerweer. Een vrouw zei: ‘In je winterjas op je blote voeten op het strand lopen is best wel uniek.’ Gelukkig duurt zo’n journaal maar 25 minuten.

TOELICHTING
Ik heb het even nagezocht, want zo ben ik. Het gesprek met Paul Moers ging als volgt:

Moers: “Die NPO zegt echt helemaal niemand wat. Men heeft ook geen enkel idee waar de afkorting voor staat. En dan zie je dus dat ‘Nederland’ lekker duidelijk is, want dat is ons eigen landje en dat vinden we belangrijk en dat is dan een naam die ook meteen binnenkomt.”

Interviewer:
“Maar dat is nu verleden tijd.”

Moers:
“Dat is nu helaas verleden tijd en nogmaals, dat zal erg veel tijd kosten om dit tussen de oren en de ogen van de consument te gaan krijgen. En dat is niet handig.”

Interviewer: “Is dit dan goed nieuws voor de concurrentie?”

Moers: “Nou, ik denk dat ze bij de concurrentie dik zitten te lachen om dit complexe gedoe waar ze nu mee bezig zijn.”

Prachtig toch? Paul Moers blijkt inderdaad een handvol boeken te hebben geschreven, waaronder De Kracht Van Passie en Dienstbaar Zijn Is Het Nieuwe Goud en hij is in te huren als spreker, dagvoorzitter, commentator en inspirator.

De spellingscontrole kent het woord ‘hens’ niet. Terwijl het wel degelijk een woord is. Twee zelfs. Het staat voor de bemanning van een schip (alle hens aan dek) en voor brand (in de hens). Misschien moet ik er een boek over schrijven, dan word ik vast net zo rijk en beroemd als Paul Moers.